Jäsenille 
Hammaslääkäriliitto 
Hammaslääkärilehti 
Alan taitajaksi 
Suun terveydenhoito 
Tiedotteet ja kuvia 
Palaute 
Haku ja linkkejä 
 

yhteystiedot | på svenska | in English | pallo hukassa | etusivulle

 

Alan taitajaksi 

 

Erityispätevyydet > Käytännön harjoitustyöt

 
Vastaavan hammaslääkärin erityispätevyys
Valmiit harjoitustyöt (tiivistelmät)

(Huom. Työn valmistumispäivämäärä = asiantuntijaryhmän kokous, jossa valmis työ on merkitty tiedoksi.)

Maarit Natunen
Ehkäisevän karieshoidon prosessointi laatuprojektin osana Ruokolahden terveyskeskuksen hammashoitolassa — kariesprevention paikalliset hoitosuositukset
Työ on osa Ruokolahden terveyskeskuksen v. 2000 aloittamaa Suomen laatupalkinnon mukaista laatuprojektia, mutta myös vastaavan hammaslääkärin erityispätevyyden kirjallinen työ. Työn tavoitteena on yhtenäistää ehkäisevän karieshoidon käytäntöjä laatimalla paikallista toimintaa ohjaavat toiminta- ja hoitosuositukset.
Työn kirjallisuusosiossa karieksen ehkäisyyn käytettävistä menetelmistä tarkasteltiin isäntäkudoksen vahvistamiseen käytettyjä menetelmiä: pinnoituksia sekä fluorin käyttöä sekä mikrobien toimintaa heikentäviä menetelmiä: suuhygieniaa ja ravintoneuvontaa. ksylitolia sekä klooriheksidiiniä. Tutkimuksista saadun tiedon perusteella laadittiin karieksen ehkäisevän hoidon suositukset väestötasolla erikseen lapsille ja aikuisille sekä yksilötasolla erikseen matala- ja korkeariskisille. Tutkimustuloksista koottu karieksen ehkäisevän hoidon suositus toimi ihannemallina, johon omia hoitokäytäntöjä verrattiin.
Ruokolahden terveyskeskuksen hammashoitolan karieksen ehkäisevän hoidon käytäntöjen kartoitus tapahtui kyselytutkimuksen ja validointitehtävän avulla. Kyselytutkimuksessa työyhteisön hammaslääkärit ja suuhygienistit täyttivät potilaidensa (yhteensä 62 henkilöä) tarkastuksen yhteydessä lomakkeen, jossa kartoitettiin heidän kyseiselle potilaalle käyttämiään karieksen ehkäisevän hoidon menetelmiä ja niiden käyttökertoja. Validointitehtävässä hammaslääkärit ja suuhygienistit laativat bitewing-kuvien ja suppeiden potilastietojen perusteella kolmelle potilaalle ehkäisevän ja korjaavan hoidon suunnitelmat. Työyhteisön hammaslääkäreiltä ja suuhygienisteiltä kartoitettiin kyselylomakkeiden avulla myös heidän eri-ikäisille kariespotilaille käyttämiään kariesriskin tunnistamistapoja sekä kariesriskin loppumiseen käytettäviä kriteereitä. Heiltä pyydettiin myös oma arvio työyhteisön nykyisistä ehkäisevän hoidon käytännöistä. omista vahvuuksista sekä kehittämistarpeista.
Kyselytutkimuksen ja validointitehtävän avulla kartoitettuja työyhteisössä vallitsevia ehkäisevän hoidon käytäntöjä verrattiin kirjallisuusosiosta koottuihin hoitosuosituksiin. ja vertailun avulla laadittiin paikalliset hoitosuositukset. Hoitokäytäntösuosituksen avulla pyrittiin kiinnittämään huomio valittujen ehkäisevän hoidon käytäntöjen vaikuttavuuteen. ja siten ehkäisevän hoidon laatuun. Palaute vertailusta voitiin pienessä työyksikössä antaa jokaiselle hammaslääkärille ja hammashuoltajalle yksilöllisesti ryhmäpalautteen lisäksi. Palautetilaisuudessa sovittiin karieksen ehkäisyn yhteisistä hoitokäytännöistä laatimalla karieksen ehkäisyn kannalta keskeisissä kysymyksissä ja ikäryhmissä toimintaohjeet.

Yhteenveto kyselytutkimuksen tuloksista
1. Kariesriskin tunnistamismenetelmät: Ruokolahden terveyskeskuksessa yleisimmin käytetyt eri ikäisten kariespotilaiden tunnistamismenetelmät olivat asianmukaisia. Vain oikomishoito alle kouluikäisillä ja kouluikäisillä lapsilla tulisi selkeämmin huomioida yhdeksi kariesriskiä osoittavaksi tekijäksi.

2. Riskin määrittely: Riskiryhmän koko oli Ruokolahden terveyskeskuksessa verraten suuri, ja lisäksi riskinmäärittelyä on syytä harkita, jotta ehkäisevän hoidon kohdentuminen voi onnistua. Karieksen ehkäisevässä hoidossa käytetyn riskistrategian sijasta Ruokolahden terveyskeskuksessa tulisi kiinnittää huomiota oikein kohdennetun, ja kattavan perusprofylaksian toteuttamiseen, joka turvaa potilaiden hammasterveyden säilymisen. Tämän toteuttamiseksi esitetään harkittavaksi riski-ikästrategian käyttöönottoa.

3. Käytetyt ehkäisymenetelmät: Ei-riskipotilaat saivat verraten runsaasti ehkäisevää hoitoa Ruokolahden terveyskeskuksessa. Fluorilakkausten suhteen ehkäisevän hoidon kohdentuminen ei toiminut, sillä fluorilakkaa käytettiin lähes jokaiselle sekä pieni että suuririskiselle potilaalle. Ei-riskipotilaat saivat myös melko runsaasti lisäfluorisuosituksia. Pinnoitusten tekemistä ohjasi enemmän potilaan ikä kuin kariesriski, sillä pinnoitteista suurempi osa tehtiin ei-riskipotilaille kuin riskipotilaille. Ei-riskipotilaiden saaman suuhygieniaopetuksen ja dieettivalistuksen määrää selitti osaltaan kyselytutkimuksessa potilaiden ikä. Suurin osa potilaista oli koululaisia, joille annetaan perustietoa hammassairauksista ja niiden ehkäisystä määräaikaistarkastusten yhteydessä. Mikäli kyseessä kuitenkin oli terveysneuvonnan antaminen "varmuuden vuoksi", tulisi sitä tervesuisille potilaille välttää.
Selkeää hoidon riskin mukaista kohdentumista oli puolestaan nähtävissä klooriheksidiinilakkausten suhteen. Klooriheksidiinihoitojen määrä oli kuitenkin Ruokolahden terveyskeskuksessa suuri nykyisten suositusten mukaan. Klooriheksidiinihoidon käyttökerrat hoitojakson aikana vaihtelivat: hoitokerrat tulisi kuitenkin uusia säännöllisesti kolmesta neljään kuukauden välein. Osa riskipotilaista jäi ilman heille soveltuvaa ehkäisevää hoitoa. Varsinkin ksylitolituotteiden suositteleminen riskipotilaille jäi vähäiseksi, mutta osa riskipotilaista ei saanut myöskään dieettivalistusta. Karieksen ehkäisyä ei näiltä osin voi pitää yksilöllisenä ja tehostettuna.

4. Eri ikäisten potilaiden saama ehkäisevä hoito: Alle kouluikäisten lasten riskin määrittely oli selkeä, sillä ei-riskipotilailla ei ollut korjaavan hoidon tarvetta. Riskipotilaat saivat fluorilakkauksia tihennetysti, kaksi kertaa vuodessa. Korkea kariesriski ohjasi käyttämään klooriheksidiinihoitoja.
Kouluikäiset riskipotilaat saivat verraten runsaasti ehkäisevää hoitoa. Tervesuisten kouluikäisten lasten fluorilakkauksista tai pinnoituksista tulee luopua. Kouluikäiset riskipotilaat saivat runsaasti klooriheksidiinihoitoja, joiden määrää tulisi vähentää. Tihennettyjä fluorilakkauksia tulisi sen sijaan lisätä. Ksylitolisuositus jäi tässä ikäryhmässä niukaksi. Erityisesti vaihduntavaiheen hampaistot hyötyvät säännöllisestä ksylitolinkäytöstä.
Aikuisten saama ehkäisevän hoidon määrä oli lapsiin verrattuna vähäisempää, myös tarkastusvälit olivat riskipotilailla pidemmät. Korkea määrä korjaavaa hoitoa vaativia hampaita ohjasi potilaan määrittelyä riskipotilaaksi, toisaalta ei- riskipotilailla oli myös useita korjaavaa hoitoa vaativia hampaita. Erityisesti ravintoneuvontaa ja ksylitolisuositusta käytettiin vähän. Korkeariskiset aikuispotilaat eivät saaneet myöskään tihennettyjä fluorilakkauksia, joista olisivat hyötyneet.

5. Tarkastusvälit: Mahdollisuutta pidentää tervesuisten ei-riskittömien alle kouluikäisten ja kouluikäisten lasten tarkastusvälejä esitetään harkittavaksi.

6. Kariesriskin päättyminen: Yhtenäinen käytäntö siitä, milloin kariesriskipotilasta ei pidetä riskipotilaana, puuttui. Esitetään pohdittavaksi yhteisen sopimuksen tekemistä, siitä milloin kariesriskin katsotaan alentuneen niin paljon, ettei aiemmin karieksen suhteen riskipotilaana hoidettua hoideta kuten riskipotilasta.

Paikalliset hoitosuositukset
Verrattuna Ruokolahden terveyskeskuksen hoitokäytäntöjä kirjallisuuskatsauksen perusteella laadittuihin ehkäisevän karieshoidon suosituksiin voidaan todeta:

Alle kouluikäiset, koko ikäluokka: Alle kouluikäisten ehkäisevässä hoidossa korostuu varhaisten hammashoitotapojen juurruttaminen. Tavoitteena on saada vanhemmat arvostamaan lapsen suun terveyttä ja toimimaan sen mukaisesti. Vanhemmille annetaan tietoa Str.mutans-infektiosta ja sen ehkäisystä, terveellisistä ruokailutottumuksista, suuhygieniasta, fluorin ja ksylitolin käytöstä. Äideille korostetaan ksylitolin käytön merkitystä lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana. Lapsen ksylitolipurukumin käyttö voidaan aloittaa heti, kun purukumin pureskelu alkaa sujua.
Alle kouluikäiset, riskipotilaille lisäksi: Riskilapset seulotaan kahden vuoden ikäisenä alkavien/korjattavien kariesleesioiden ja SM- positiivisuuden perusteella. Yhdessä vanhempien kanssa laaditaan lapsen hammasterveyden edistämissuunnitelma, jota määräaikaistarkastusten yhteydessä täydennetään. Ravintoneuvonnassa korostuu sokerin käytön välttäminen, ja ksylitolin säännöllisen käytön merkitys. Kariesalttiissa perheessä kaikille perheen jäsenille suositellaan ksylitolin käyttöä. Ksylitolilla makeutetut makeiset tuodaan esille vaihtoehtona sakkaroosimakeisille. Säännöllisen kaksi kertaa päivässä tapahtuvan hampaiden huolellisen harjauksen merkitys tuodaan esille. Yli kolmevuotiaalle riskipotilaalle suositellaan lisäfluorin käyttöä. Keskiriskin potilaalle fluorilakkaukset suoritetaan tihennetysti kuuden kuukauden välein. Korkean kariesriskin potilaalle voidaan tihennettyjen fluorilakkausten sijaan harkita käytettäväksi klooriheksidiinilakkauksia neljän kuukauden välein, mikäli lapsen ko-operaatio ja perheen motivaatio ovat riittävät.

Kouluikäiset, koko ikäluokka: Riittävä fluorinsaanti on turvattu kaksi kertaa kotona tapahtuvalla hampaiden harjauksella fluorihammastahnalla, tervesuisten lasten hampaistojen fluorilakkauksista ja lisäfluorisuosituksista voidaan luopua. Myös ei- riskilapset, varsinkin vaihduntahampaiset, hyötyvät ksylitolin käytöstä, ja ksylitolisuosituksia tulisi lisätä. Ksylitolia suositellaan käytettäväksi säännöllisesti, ajoittaen käyttö aterioiden ja välipalojen yhteyteen. Ksylitolilla makeutetut makeiset tuodaan esille vaihtoehtona sakkaroosilla makeutetuille makeisille. Erityisen tärkeää on ajoittaa lasten ksylitolin käyttö hampaiden puhkeamisikään. Tervehampaisten lasten pinnoituksista tulisi luopua. Suuhygieniaopetuksessa korostetaan puhkeavien hampaiden säännöllisen ja riittävän puhdistuksen merkitystä. Erityinen huomio tulee kiinnittää hampaistojen vaihduntavaiheeseen, johon tehostettu ehkäisevä hoito (suuhygieniaopetus, dieettivalistus, lisäfluori- ja ksylitolisuositus sekä poskihampaiden pinnoitukset) tulee keskittää.
Kouluikäiset, riskipotilaille lisäksi: Pinnoitteiden ja lisäfluorisuosituksen käyttö tulisi kohdentaa lapsiin, joiden kariesriski on kohonnut. Varsinkin riskilasten ksylitolisuosituksia tulisi lisätä. Ravintoneuvonta on riskilasten kohdalla tärkeää, vaikka motivointi koettiinkin vaikeana. Riskilasten hampaistojen fluorilakkauksia kaksi kertaa vuodessa voidaan lisätä, ja puolestaan klooriheksidiinilakkauksia vähentää, rajaten klooriheksidiinilakkauksien käyttö ehkäisevän hoidon aikana omasta hoidostaan motivoituneille. Klooriheksidiinilakkaukset tulisi tällöin uusia kolmen neljän kuukauden välein. Oikomishoitoa saavat lapset kuuluvat karieksen suhteen riskipotilaisiin, ja tehostetun ehkäisevän hoidon piiriin.

Aikuiset: Aikuisten hoitosuositukset ovat lasten hoitosuositusten mukaiset. Pienten lasten äideille suositellaan säännöllistä ksylitolin käyttöä lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana. Kariesalttiissa perheessä kaikkien perheenjäsenten tulisi käyttää ksylitolia säännöllisesti. Huomiota tulee kiinnittää siihen, että aikuisriskipotilaat (varsinkin vanhukset) saavat riittävän ehkäisevän hoidon. Ravintoneuvonnan, ksylitolisuosituksen ja tihennettyjen fluorilakkausten käyttö aikuisriskipotilailla tulisi huomioida paremmin.
Aikuiset, korkea kariesriski, hyposalivaatio: Kuivan suun syljen erityksen stimulointiin, ja karieksen ehkäisyyn sopivat ksylitolipurokumi, fluori-ksylitoli-imeskelytabletit sekä puskuroivia aineita, kalsiumia ja fosfaattia lisäksi sisältävät fluori-ksylitoli-imeskelytabletit. Suun kostutusaineiksi sopivat öljy ja erilaiset kaupalliset geelit. Vastaanotolla suoritetaan hampaiden fluorilakkaus kaksi kertaa vuodessa. Mikäli vanhus pystyy huolehtimaan suuhygieniastaan ja terveellisistä ravintotottumuksista, voidaan karieksen suhteen korkeariskisellä vanhuksella hampaisto käsitellä klooriheksidiinifluorilakalla tai -geelillä kolmesta neljään kuukauden välein. (Työ valmistunut 30.9.03)

Ulla Isokotamäki
Oikomishoitokäytännöt Parkanon terveyskeskuksessa suhteessa Pirkanmaan sairaanhoitopiirin muihin terveyskeskuksiin
Tutkimuksessa selvitetään Parkanon terveyskeskuksen oikomishoitokäytäntöjä vuosina 2000—2002 ja peilataan niitä Pirkanmaan alueen muiden terveyskeskusten käytäntöihin vuonna 2001. Tarkastelun kohteena ovat oikomishoidon järjestelyt ja henkilökunnan työnjako, oikomishoitopotilaiden lukumäärien kehitys, potilaiden ikärakenne, keskimääräinen hoidon aloitusikä, käytetyt kojeet, oikomishoidon kesto ja käyntien lukumäärät, valmiin tuloksen arviointi ja näiden käsitteiden tulkinta eri terveyskeskuksissa.
Parkanon hammashoitopalveluiden tarjontaa on koko kyseisen ajan varjostanut henkilöstöpula. Vuoden 2002 alusta hammaslääkärimäärä väheni kolmesta kahteen. Alle 18-vuotiaiden hammashuoltopalveluista, mukaan lukien oikomishoito, ei kuitenkaan ole tingitty. Oikomishoitokäyntien prosentuaalinen määrä kokonaiskäyntimääristä on kasvanut vuoden 2000 15 %:sta vuoden 2002 27,9 %:iin. Kokonaispotilasmäärä lisääntyy myös jonkin verran. Hoitoon tulee vuosittain enemmän potilaita kuin heitä poistuu hoidon piiristä. Vuoden 2000 alusta vuoden 2002 loppuun mennessä potilasmäärä on kasvanut 14,5 %.
Tutkimuksesta käy ilmi, että Parkanossa noudatetaan melko hyvin Oikomishoitotyöryhmä -98:n antamia suosituksia siitä, miten terveyskeskuksen järjestämä oikomishoito tulisi järjestää. Valmiiksi hoidettujen potilaiden hoidon arviointi tulee Parkanossa kuitenkin kehittää rutiininomaiseksi. Oikomishoitojärjestelyt eivät muilta osin olennaisesti poikkea muun Pirkanmaan alueen käytännöistä. Terveyskeskuksessa annettava hoito keskittyy 8—10-vuotiaisiin, ja hoito tehdään yleensä irtokojein. Toisessa vaihduntavaiheessa olevat tai sen ylittäneet potilaat hoidetaan ostopalveluna oikomishoidon erikoishammaslääkärin yksityisvastaanotolla.
Olen laatinut Parkanolle osana tutkielmaa oikomishoidon toimintasuunnitelman (Oikomishoidon toimintasuunnitelma 2003—2004), joka päivitetään vuosittain. Sen myötä Parkanon oikomishoitoa voidaan kehittää nykyistä järjestelmällisemmäksi. Toimintasuunnitelma sisältää yksityiskohtaisia ohjeita käytännön järjestelyjen toteuttamiseksi ja tietojen kirjaamiseksi potilasasiakirjoihin sekä tavoitteet tulevalle toiminnalle. (Työ valmistunut 30.9.03)

Pirkko Paavola
Jyväskylän hammashuollon toiminnan kehittäminen
tarkastelukohteena toimintaperiaatteet ja strategiat sekä toiminnan arviointi asiakas- ja henkilöstönäkökulmista

Harjoitustyön tavoitteena oli kuvata Jyväskylän hammashuollon toimintaperiaatteiden ja strategioiden kehittämistyö sekä sen tulokset ja arvioida toimintaa asiakas- ja henkilöstönäkökulmista.
Suun terveydenhuollon palveluja järjestettäessä ja sen toimintaa kehitettäessä on kunnissa otettava huomioon niin voimassaoleva lainsäädäntö kuin eettinen arvopohjakin. Siksi tämän harjoitustyön kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin hammashuollon toimintaa säätelevä lainsäädäntö koskien potilaan oikeuksia ja palvelujen järjestämistä ja tuotiin esille niihin liittyviä viranomaisten päätöksiä ja lausuntoja.
Lisäksi selvitettiin terveydenhuollossa vallitsevia priorisointiperiaatteita ja laadun kehittämisen perusteita sekä terveydenhuollon eettistä arvopohjaa.
Eduskunta hyväksyi 21.12.2000 kansanterveyslain ja sairausvakuutuslain muutokset, mikä merkitsi koko väestön tulemista vaiheittain julkisista varoista tuetun hammashuollon piiriin. Jotta muuttuneisiin vaatimuksiin voitaisiin vastata, Jyväskylän hammashuoltoon oli kehitettävä sellaiset toimintaperiaatteet ja strategiat, jotka tähtäävät henkilöstövoimavarojen kehittämiseen, sisältävät sujuvan yhteistyön yksityisen sektorin kanssa ja ottavat huomioon sekä kaupunkilaisten että omistajan näkökulman ja lainsäädännön velvoitteet.
Tässä harjoitustyössä kuvattiin sekä Balance Scorecard -näkökulmiin perustuva Jyväskylän hammashuollon toimintaperiaatteiden ja strategioiden kehittämistyö, jonka tuloksena syntyi vuoden 2002 alussa palvelujen uusi tarjontamalli että laadun kehittäminen ja sen tulokset perustuen CAF-itsearviointimenetelmään. Toimintaperiaatteiden identifioimisen tuloksena parannettiin myös moniammatillista yhteistyötä ja lisättiin seutukunnallista yhteistyötä sekä yksityissektorin että ympäristökuntien kanssa. Toimintaa arvioitiin henkilöstö- ja asiakasnäkökulmista. Menetelmänä käytettiin henkilöstö- ja asiakaskyselyä ja tulokset analysoitiin käyttäen SWOT-kehikkoa.
Jyväskylän hammashuollon henkilöstö koki organisaatioilmaston hyväksi, mikä luo erinomaisen pohjan toiminnan parantamiselle ja tarvittavien muutosten läpiviemiselle. Vaikka henkilöstö koki työmääränsä suureksi, vain 4 % oli täysin samaa mieltä siitä, että tunsi itsensä usein uupuneeksi työpaikallaan.
Kyselyn tulosten perusteella löydettiin kehittämistä vaativia asioita, joilla todettiin olevan positiivinen vaikutus henkilöstön työmotivaatioon, mutta jotka toteutuivat tällä hetkellä huonosti. Erityisesti tulee lisätä henkilöstön koulutus- ja työssä kehittymismahdollisuuksia, kannustuksen ja positiivisen palautteen antamista, työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia koko hammashuollon toiminnan kehittämiseen sekä suoritukseen perustuvia palkkauselementtejä.
Asiakkaista 96 % oli tyytyväisiä saamansa hoitoon Jyväskylän hammashuollossa ja koki saaneensa ystävällistä kohtelua. Asiakkaat pitivät tärkeinä, että heille esitetään vaihtoehtoja hoidon sisällöstä ja että he saavat vaikuttaa hoitoonsa. He halusivat myös tietoa siitä, miten he itse voivat ehkäistä suun sairauksia. Useimpien asiakkaiden mielestä nämä asiat eivät toteutuneet hoitokäynnillä. Ongelmat hoidon saatavuudessa eivät tulleet esiin varsinaisten kysymysten vastauksissa, vaikka vastaajista 38 % oli saanut hoitoajan yli 2 kuukautta sitten. Useissa vapaamuotoisissa vastauksissa toivottiin kuitenkin hoitoon pääsyä nopeammin ja hoitoaikojen välejä lyhyemmiksi. Suurempi osa asiakkaista piti tärkeänä sitä, että voi olla jatkuvasti saman hammaslääkärin hoidossa kuin sitä, että saa valita hammaslääkärinsä. (Työ valmistunut 5.6.03)

Kari Antikainen
Asiakastyytyväisyys laadun kuvaajana hammashuollossa
Asiakaskysely Leppävirran terveyskeskuksen hammashoitolassa
Laadunhallinta on 1990-luvulla tullut keskeiseksi toiminnan kehittämisen työvälineeksi sekä teollisuudessa että yksityisissä ja julkisissa palveluissa. Julkisia palveluita on ryhdytty arvioimaan osin samoilla laatumittareilla kuin muitakin tuotteita. Julkisissa palveluissa korostuu kuitenkin kansalaisten näkökulma, koska he eivät rahoita palveluja vain asiakasmaksuina vaan myös veronmaksajina. Tämä suhde on erityisen läheinen kunnallisten palvelujen osalta.
Asiakaskyselyn tarkoitus ja toteutus
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella asiakastyytyväisyyttä yhtenä palvelun laadun kuvaajana. Terveydenhuollon ja hammashuollon palvelujen laadun nähdään koostuvan kolmesta eri näkökulmasta: asiakkaan laadusta (koettu laatu), ammatillisesta laadusta ja johtamisen (palvelujärjestelmän) laadusta. Tutkimuksen tarkoitus on palvella ennen kaikkea käytännön kehittämistyötä Leppävirran terveyskeskuksen hammashuollossa. Tutkimus toimii käynnistäjänä hammashuollon laadunkehittämistyölle.
Mittarin valinta ja kyselylomake
Leppävirran terveyskeskuksen hammashoitolassa toteutettu kysely liittyi koko terveyskeskuksessa toteutettuun asiakaskyselyyn. Kyselylomake rakentui 28 monivalintakysymyksestä ja yhdestä avoimesta kysymyksestä Mittarin validiusongelma pyrittiin ratkaisemaan käyttämällä osittain Stakesin mittaria “terveysaseman hoidon laatu potilaan näkökulmasta.” Ajanjaksolla 23.10.2000—5.11.2000 toteutetun asiakaskyselyn tavoitteena oli selvittää Leppävirran terveyskeskuksen palveluja käyttävien mielipiteitä saadun hoidon laadusta ja palvelujen osa-alueiden toimivuudesta.
Asiakaskyselyn tulokset hammashoitolassa
Hammashoitolan osalta vastattuja lomakkeita palautui 139 kappaletta Vastaanottoajan varaaminen oli tapahtunut pääosin 1—3 viikkoa aikaisemmin (33,8 %) tai yli 3 viikkoa aikaisemmin (21,6 %). Samana päivänä ajan oli varannut 7,9 %, 1—3 päivää aikaisemmin myös 7,9 % ja 4—7 päivää aikaisemmin 9,4 %. Ilman ajanvarausta oli tullut 15,8 % vastaajista. Varatulla ajalla (15 min. sisällä) pääsi sisälle suurin osa vastaajista (87,8 %), 15—30 minuuttia oli odottanut 6,5 % ja puolesta tunnista tuntiin odotusaikaa oli ollut 0,7 %:lla. Kyseisen käyntikerran palvelun vastaajat arvioivat erinomaiseksi (51,8 %) tai hyväksi (42,2 %). Kohtalaisena palvelua piti 2,9 % ja erittäin huonona 0,7 %. Palvelu yleensä arvioitiin hyväksi (66,2 %) tai kohtalaiseksi (24,5 %). Erinomaiseksi sen arvioi 7,9 % vastaajista. Tyytyväisyys saatuun hoitoon kyseisellä käyntikerralla oli erinomainen (49,6 %) ja hyvä (41 %), kohtalaiseksi sen arvioi 3,6 % vastanneista. Tyytyväisyys hoidon laatuun yleensä oli pääosin hyvä (66,9 %), erinomaisena sitä piti 14,4 % ja kohtalaisena 13,7 %.
Ajanvarauksen aukioloajat koettiin hyväksi (67 %) tai kohtalaiseksi (39 %), erinomaisena sitä piti 14 % vastaajista. Ajanvarauksen sujuvuudessa suuntaus oli samanlainen, eli: hyvä 64 %, kohtalainen 30 % ja erinomainen 8,6 %.
Hammaslääkärin toimintaa tarkasteltaessa palvelun ystävällisyys ja asiantuntemus arvioitiin pääosin erinomaiseksi (65,5 %) tai hyväksi (29,5 %), kohtalaisena sitä piti 2,2 % vastaajista. Myös kysymyksissä, jotka koskivat tiedottamista ja opastamista, tarvittavan avun ja neuvojen saamista, asiakkaan toiveiden ja tarpeiden huomioon ottamista sekä jatkohoito-ohjeiden antamista, jakauma oli samanlainen, eli noin puolet kokivat em. osa-alueet erinomaiseksi, kolmasosa hyväksi ja alle 10 % kohtalaiseksi.
Hoitohenkilöstön toimintaa tarkasteltiin seuraavien osa-alueiden pohjalta: puhelinpalvelun ystävällisyys ja asiantuntemus, palvelun ystävällisyys ja asiantuntemus, tiedottaminen ja opastaminen, tarvittavan avun/neuvojen saaminen ja asiakkaan toiveiden ja tarpeiden huomioonottaminen. Vastaajat arvioivat hoitohenkilöstön toiminnan niin, että em. osa-alueet saivat hyvin samankaltaiset jakaumat: Hieman yli puolet vastaajista (n. 60 %) piti osa-alueita erinomaisina. Hieman alle puolet (40-50 %) arvioi ne hyväksi ja alle 10 % arvioi ne kohtalaisiksi.
Tulosten arviointia
Ajankohdasta johtuen vastaajat olivat pääasiassa 26—65-vuotiaita. Tämä seikka ei vähennä kyselyn tulosten yleistettävyyttä, sillä myös muut ikäryhmät olivat kohtuullisesti edustettuina. Leppävirta on pinta-alaltaan laaja kunta, mikä näkyy selvästi hammashoidossa kävijöiden matkan pituudessa: lähes puolet tulevat hoitoon yli 10 km:n päästä. Saatuun palveluun ja hoitoon oltiin kyseisellä käyntikerralla tyytyväisiä, molempaa arvioitiin erinomaiseksi tai hyväksi (yli 90 % vastaajista). Yleensä terveyskeskuspalvelut ja -hoito arvioitiin “hyväksi” (johon voidaan tulkita sisältyvän myös muut terveyskeskuksen palvelut, ei vain hammashoitolan toiminta). Ajanvarauksen aukioloajat ja ajanvarauksen sujuvuus koettiin hyväksi, harvoja äärivastauksia lukuun ottamatta (erinomainen, erittäin huono jne.). Hammaslääkärien toiminnan eri osa-alueet (palvelun ystävällisyys ja asiantuntemus, tiedottaminen ja opastaminen, ymmärrettävyys, tarvittavan avun ja neuvojen saaminen, asiakkaan omien toiveiden ja tarpeiden huomioon ottaminen, jatkohoito-ohjeiden antaminen) arvioitiin kauttaaltaan erinomaiseksi tai hyväksi.
Ongelmana laatutyöskentelyssä olen kokenut resurssi- ja aikapulan. Asiaan kyllä liittynee perinteiset arvot ja arvostukset “oikean” työn tekemisestä. Koska pienessä hammashoitolassa kaikki osallistuvat kliiniseen hoitotyöhön, jäävät tällaiset kysymykset yleensä väistämättä hyvin marginaaliseksi osaksi työtä. Kiireisen potilastyön keskellä ajan ottaminen työn kehittämiselle on vaikeaa. (Työ valmistunut 16.10.02.)

Satu Jäske-Rovio
Hammashuoltohenkilökunnan työtyytyväisyyskartoitus Mikkelin ja Savonlinnan terveyskeskuksissa
Tutkimuksen tarkoitus oli yleisesti kartoittaa hammashuoltohenkilökunnan työtyytyväisyyttä ja -viihtyvyyttä Mikkelin ja Savonlinnan terveyskeskuksissa sekä tuoda esille mahdollisia tyytymättömyyden syitä.
Tutkimus suoritettiin nimettömänä kyselytutkimuksena Mikkelissä lokakuussa 2001 ja Savonlinnassa syyskuussa 2001. Siihen osallistui yhteensä 78 työntekijää, joista hammaslääkäreitä 34, hammashuoltajia 6 ja hammashoitajia 38.
Tutkimuksessa käsiteltiin oman terveydentilan, työyhteisön ja työympäristön vaikutusta työtyytyväisyyteen. Yhteenvedoissa vastaukset analysoitiin terveyskeskuksittain ja eri ammattiryhmät käsiteltiin erikseen. Vastausprosentti oli Savonlinnassa 90 ja Mikkelissä 86. Vastauksista tehtyä yhteenvetoa verrattiin valtakunnallisesti tehtyihin työelämänlaatu-tutkimuksiin (Nakari 2000).

Vaikka terveyskeskushammashoidon piirissä oli tapahtunut suuria muutoksia, suurin osa vastanneista oli melko tyytyväisiä työhönsä. Mikkelin ja Savonlinnan terveyskeskuksissa tyytyväisimpiä työhönsä olivat hammashuoltajat. Hammaslääkärit olivat hiukan tyytyväisempiä työhönsä kuin hammashoitajat. Hammaslääkärit tunsivat työnsä fyysisesti raskaammaksi kuin hammashoitajat, hoitajille työ oli sen sijaan psyykkisesti raskaampaa kuin fyysisesti.
Työtyytyväisyyteen vaikuttivat eniten kohtuullinen työtahti, työn tauotus ja hyvä työilmapiiri riippumatta ammattiryhmästä tai terveyskeskuksesta. Sukupuolieroja työtyytyväisyyteen ei löytynyt. Myöskään tyytymättömyys tämänhetkiseen elämäntilanteeseen ei näyttänyt olevan yhteydessä työtyytyväisyyteen.
Palkkaukseensa hammashuoltajat ja -hoitajat olivat huomattavasti tyytymättömämpiä kuin hammaslääkärit. Työpaikan kustantama säännöllinen koulutus koettiin tärkeäksi työtyytyväisyyden ylläpitäjäksi, ja esimiehiltä kaivattiin enemmän palautetta, varsinkin kiitosta hyvistä työsuorituksista. (Työ valmistunut 16.4.02.)

Pirkko-Liisa Tarvonen
Sairaalapotilaiden hammashoidon tehostaminen Helsingin kaakkoisessa terveyskeskuksessa
Kehittämisprojekti
Väestöennusteiden mukaan tulevina vuosina vanhimpien ikäryhmien osuus tulee eniten kasvamaan, jolloin hoidettavanamme on yhä enemmän toisten henkilöiden avun varassa eläviä vanhuksia. Tulevaisuudessa heistä yhä useammalla on suussaan omat hampaansa tai puhdistuksen kannalta vieläkin vaativampia proteettisia rakennelmia. Sen vuoksi olemme suunnitelleet järjestelmää, mikä lisäisi yhteistyötä hammashuollon ja pitkäaikaisosastojen henkilökuntien välillä. Tavoitteenamme on nostaa pitkäaikaispotilaiden suun hoito osaksi jokapäiväistä hoivaa.

  Terveyskeskuksessamme toteutettiin puolivuotinen seurantatutkimus alueellamme sijaitsevan sairaalan neljällä pitkäaikaisosastolla. Osastot jaettiin kahteen ryhmään, joista tutkimusryhmän osastoilla hammashoitaja kävi kuukausittain jokaisen potilaan luona antamassa omahoitajalle yksilöllistä opastusta potilaan suun hoidossa. Kontrolliryhmään kuuluvilla osastoilla jatkettiin aiempaa käytäntöä eli ehkäisevän hoidon toimenpiteitä ei tehty. Tämän ryhmän osastoilla valistus oli riippuvaista hoitajien omasta aktiivisuudestaan. Kaikille potilaille annettiin heidän tarvitsemansa välttämättömäksi katsottu hammashoito. Tutkimuksen jälkeen osastoille jaettiin vanhusten suun hoidon kansiot henkilökunnan ja omaisten luettavaksi.

Omahoitajien käsityksiä potilaiden suun hoidosta selviteltiin kyselytutkimuksella, hammashoitaja haastatteli heidät kahdesti. Heiltä kysyttiin tietoja heidän päivittäisestä käytännöstään potilaiden suuhygienian hoidossa ja työajan riittävyydestä sen suorittamiseen, heidän käsityksiään omien tietojensa ja taitojensa riittävyydestä potilaiden suun hoidossa sekä halukkuudesta lisäopastukseen. Vastaukset kerättiin tukkimiehen kirjanpidolla, minkä jälkeen laskettiin ryhmittäin kyllä/ei vastausten prosentuaaliset osuudet kaikista vastauksista. Tuloksista kävi ilmi omahoitajien valmiuksien paraneminen selvemmin tehostetun hoidon ryhmässä, mutta myös jonkun verran kontrolliryhmässä. Päivittäin vanhusten suun hoidosta ilmoitti seurantajakson lopussa huolehtivansa kaikki hoitajat tehostetun hoidon ryhmässä ja suurin osa myös kontrolliryhmässä. Työaikakin tuntui riittävän useammalla hoitajalla jakson lopussa kuin aluksi. Lisäopastusta haluttiin alkutilanteessa molemmissa ryhmissä lähes yksimielisesti, mutta hammashoitajan kuukausittaisten käyntien jälkeen tehostetun hoidon ryhmässä vain yksi viidestä hoitajasta ilmoitti haluavansa lisäopastusta kun taas kontrolliryhmässä lisäopetuksen tarpeessa katsoi olevansa neljä hoitajaa viidestä. Tehostetun hoidon ryhmässä lisäopastusta haluava hoitaja oli tullut osastolle tutkimusjakson aikana.

Potilaiden välttämättömän hammashoidon tarve kartoitettiin hammashuoltajan tekemällä seulontatutkimuksella tutkimuksen alussa ja lopussa. Seulontojen jälkeen kaikille potilaille tehtiin tarvittavat hoitotoimenpiteet hammaslääkärin, hammashuoltajan toimesta osastoilla tai viereisessä hammashoitolassa. Seulontaa varten kehitimme seulontakaavakkeen, sillä tietojen siirtäminen hammashuollon käyttämään ATK-järjestelmään ei onnistunut osastoilla, vaan kirjaaminen on tehtävä jälkikäteen hammashoitolassa.

Tulosten valmistuttua pidimme yhteisen kokouksen osastojen ja hammashoitohenkilöstön kesken jatkotoiminnan suunnittelemiseksi sekä yhteistyön tiivistämiseksi edelleen. Tilaisuudessa esiteltiin tutkimustulokset sekä pitkäaikaisosastojen ylihoitajan toivomuksesta lyhyt yhteenveto vanhusten suusairauksista, niiden kehittymisestä sekä ehkäisystä. Kaikille osastoille nimettiin vastuuhenkilöksi hammashuoltaja tai suuhygienisti, joka käy osastoilla viikottain sekä konsultoi tarvittaessa hammaslääkäriä tai pyytää valistushammashoitajan opastamaan päivittäisessä suuhygienian hoidossa. Osastoille jaettiin kirjalliset ohjeet äkillisen hammashoidon tarpeen ilmaantuessa sekä kaikkien hammashuollon vastuuhenkilöiden yhteystiedot. Pitkäaikaisosastojen ylihoitajalle toimitettiin myös nämä tiedotteet. Hänen kanssaan sovittiin pidettäväksi seurantakokous puolen vuoden kuluttua. (Työ valmistunut 30.1.2002.)

Rauni Inkinen
Savitaipaleen kunnan terveyskeskuksessa annettava oikomishoito
Laatukäsikirja terveyskeskuksen oikomishoidon järjestämisestä ja kehittämisestä
(Raportti julkaistu Hammaslääkärilehdessä 9/02.)
Käsikirjassa selvitetään Savitaipaleen kunnan oikomishoitojärjestelyt. Järjestelyissä noudatetaan lähes kirjaimellisesti Suomen Hammaslääkärilehdessä julkaistuja valtakunnallisia suosituksia huomioiden paikalliset voimavarat ja mahdollisuudet. Käsikirjasta käy selkeästi ilmi kaikki asiaan liittyvä: kohdittain paneudutaan pohtimaan oikomishoidon arvot ja periaatteet, yleissuunnittelu oikomishoidon järjestämisestä, hoidon tarpeen arviointi sekä oikomishoito. Lopuksi käsitellään potilasasiakirjamerkinnät ja kirjaukset ja käytetyt lomakkeet. Käsikirjassa pohditaan myös oikomishoitoa koskevien tietojen tilastointia ja vertailun vaikeutta. Käsikirjassa on myös suunnitelma järjestelyjen kehittämisestä vuonna 2001. Käsikirjasta käy ilmi, kuinka oikomishoitojärjestelyjen ja oikomishoidon laatua seurataan. Kirjan lopussa on luettelo ja selitteet muutamista kirjassa käytetyistä oikomishoitoon liittyvistä termeistä.
Käsikirja soveltuu hyvin koko hammashuollon henkilökunnan käyttöön ja sitä voi suositella myös muille asiasta kiinnostuneille terveydenhuollon työntekijöille. (Työ valmistunut 11.9.01.)

Arto Karjalainen
Asiakastyytyväisyys Kemin kaupungin suun terveydenhoitopalveluissa
Tutkimus on osa laadunparantamisprosessia, joka on jatkuvasti käynnissä Kemin kaupungin suun terveydenhoitopalveluissa. Vastaavat asiakastyytyväisyyskyselyt on toteutettu aiemmin vuosina 91 ja 95, tosin sisältö oli hieman erilainen vuonna 91. Tavoitteena oli selvittää viime vuosien henkilökuntavähennysten ja palvelustrategiamuutosten vaikutusta asiakkaidemme tyytyväisyyteen.
Kysely osoitti asiakkaiden tyytyväisyyden kokonaispalveluun huonontuneen n. 8 %, ajanvarauksen sujuvuuteen jopa 13 %. Palvelu parani odotustilojen viihtyisyyden ja lukemiston sekä kustannuksista tiedottamisen osalta.
Asiakastyytyväisyyden huononeminen on merkki henkilökuntavähennyksistä johtuvasta yksilöllisen asiakaspalvelun heikkenemisestä.
Kyselyn jälkeen olemme siirtyneet keskitettyyn ajanvaraukseen, josta saadut kokemukset ovat myönteisiä. (Työ vamistunut 21.6.00.)

Minna Kinnarinen
Sijaishammaslääkärit terveyskeskuksissa
(Raportti selvityksestä on julkaistu Hammaslääkärilehdessä 15/00.)
  Kesällä 1998 tehdyn kyselytutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa terveyskeskusten sijaishammaslääkärien työolosuhteita. Kyselyyn osallistui 38 johtavaa hammaslääkäriä ja 81 sijaista eri puolilta Suomea. Kysymykset käsittelivät sijaisten rekrytointia, sitoutumista ja kannustetekijöitä. Terveyskeskusten hammaslääkärisijaisuudet olivat työyhteisöille haasteellisia. Sijaisuuksia kannattaisikin tarkastella henkilöstövoimavarojen johtamisen kannalta investointeina tulevaisuuden työmarkkinoille. (Työ valmistunut 23.11.99.)

Arja Pulli
Nuorten aikuisten hammashoitopalveluiden käyttöaste ja tarve Mäntsälän terveyskeskuksessa vuosina 1996 ja 1997
Mäntsälän kunnassa ikäluokista 66, 69 ja 73 syntyneet hammasrekisteriin kutsujärjestelmän piiriin kuuluvina oli merkitty vuosina 1996—1997 korkeimmillaan 93 % ja alhaisimmillaan 72 % ikäluokasta. Korkein käyttöaste molempina tutkimusvuosina oli nuorimman ikäluokan kohdalla. Tulos selittynee opiskelevan tai vasta työelämässä aloittaneen ikäryhmän taloudellisella tilanteella ja halulla hoidattaa hampaansa edullisemmin terveyskeskussektorilla. Omalääkärijärjestelmätyyppinen hoitojärjestely sekä hoitoon kutsu- eli rc-järjestelmä selittänevät osaltaan korkeaa käyttöastetta kaikkienkin ikäluokkien osalta. Asiakaskyselyn toteuttamisella saataisiin selville, merkitseekö korkea käyttöaste myös hyvää asiakastyytyväisyyttä, niin kuin olettaa saattaa. Paikkakunnallammehan on yksityispuolen palveluita vaihtoehtoisesti saatavilla.

Nuorimmasta ikäluokasta oli tarkastettu vuonna 1996 41 % ja vuonna 1997 44 %, mikä vastaa hyvin muidenkin tutkimuksen kohteena olevien ikäluokkien tarkastusprosenttia. Kun lisäksi otetaan huomion, että tutkimusajankohtana hoidontarpeessa tarkastetuista oli 82-83 %, voidaan kunnallisen hammashoidon suuntaamista nuoriin aikuisiin pitää vähintäänkin tarpeellisena. Toisaalta korkea hoidontarve kertoo rc-määrityksen tarkkuudesta ja tarkentumisesta; ketään ei tarkastettu turhaan. Tarkastusprosentista voidaan lisäksi päätellä, että tarkastusväli oli n. kaksi vuotta. Asiakkaiden lukumäärä oli tutkimusajankohtana tarkastettujen määrää suurempi, mikä kertoo joko yli vuodenvaihteen pitkittyneistä hoidoista tai asiakkaan tarpeesta ottaa yhteyttä hammaslääkäriin esim. akuutin vaivan takia ennen varsinaista tarkastusaikaa.

Stakesin terveydenhuollon toimintatilastossa vuodelta 1994 nuorten aikuisten ikäluokissa tarkastettua kohden oli 3,8 käyntiä. Tutkimusaineistossa käyntien määrä tarkastettua kohti oli pienempi kaikissa ikäluokissa. Lisäksi ko. tunnusluku oli laskussa vuodesta 1996 vuoteen 1997. Yhtenä selittävänä tekijänä valtakunnallista tilastoa alhaisempaan käyntimäärään voidaan pitää koko maksullisen hoitoajan jatkunutta hoitoon kutsua. Pitkällä aikavälillä todellisia säästöjä hammashuollon kustannuksiin voidaan saada juuri hoitoonkutsujärjestelmällä.

Asiakkaita ikäluokasta oli tutkimusajankohtana 49—57 %, tarkastettuja 36—44 %. Stakesin toimintatilasto vuodelta 1994 kertoo nuorten aikuisten ikäryhmästä olleen hoidossa 31 %. Tilastotieto Mäntsälästä on samansuuntainen kuin jo aiemmin mainittu Sintosen ja Maljasen tutkimuksen tulos kutsun vaikutuksesta hoitoon hakeutumisessa. Omalääkärijärjestelmän kaltainen käytäntö helpottaa osaltaan hoitoon hakeutumista.

Miten tulosta sitten voidaan hyödyntää päätöksenteon tukena esim. strategiasuunnittelussa ja kapasiteettimäärityksessä? Korkea käyttöaste kertoo osaltaan kuntalaisten/veronmaksajien hammashuoltopalveluiden arvostuksesta ja hammashuollon palvelutarjonnan kattavuudesta ko. ikäluokkien kohdalla. Näitä seikkoja ei pidä jättää huomiotta suunniteltaessa ja priorisoitaessa koko kunnan palvelutarjontaa. Paikalliset tilastot ovat tarpeellisia esim. laajennettaessa palvelutarjontaa, koska suuret erot ikäluokkien käyttöasteessa valtakunnalliseen tilastoon verrattaessa antavat väärän perustan kapasiteettimitoitukselle. Toisaalta voidaan paikallisesti laskea, kuinka monta ikäluokkaa yhden hammaslääkärin lisäyksellä voidaan ottaa hoidon piiriin. Laskelmaa voidaan tietysti käyttää myös päinvastoin palvelutarjontaa supistettaessa. Kaikkiaan voidaan todeta, että valtakunnalliset tilastot ovat keskiarvoja ja suuntaa-antavia, mutta paikalliseen suunnitteluun tarvitaan paikallisia tutkimuksia ja tilastointia ja niiden tulkintaa. (Työ valmistunut 1.9.99.)

Mia Heinikainen
Poisjäänti vastaanotolta varattua aikaa peruuttamatta Mikkelin seudun terveyskeskuksen hammashoidossa vuosina 1992—1996
(Selvitykseen liittyvä raportti on julkaistu Hammaslääkärilehdessä 9/99.)
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Mikkelin terveyskeskuksen hammashoidon poisjääntejä vastaanotolta varattua aikaa peruuttamatta vuosina 1992—1996. Tutkimuksessa huomioitiin hammashoidon kokonaiskäyntimäärät, hammaslääkärin iän ja sukupuolen vaikutus peruuttamattomiin poisjäänteihin, sekä toimipisteiden ja sakkomaksun vaikutus peruuttamattomien poisjääntien yleisyyteen. Tutkimuksessa verrattiin myös DMF-hampaiden lukumäärää aikansa peruuttamatta jättäneillä vuosittaiseen DMF-indeksiin.
Tuloksia tarkasteltaessa todettiin, että vaikka kokonaiskäyntimäärä oli tutkimusjaksona pienentynyt, olivat yli 19-vuotiaiden käyntimäärät lisääntyneet vuosittain. Peruuttamattomat poisjäännit vaihtelivat välillä 5—5,9 %, lisääntyen vuodesta 1994 alkaen. Eniten peruuttamattomia poisjääntejä oli ikäryhmässä 13—18 vuotta ja vähiten 0—6-vuotiailla lapsilla.
Hammaslääkäreiden iän, sukupuolen ja vastaanottotoimipisteiden vaikutus peruuttamattomien poisjääntien lukumäärään eivät olleet yksiselitteisesti tulkittavissa, vaikkakin niissä esiintyi tietynasteista johdonmukaisuutta.
Tutkimuksen tulosten mukaan oli aikansa peruuttamatta jättäneillä potilailla keskimäärin 1,36 DMF-hammasta enemmän kuin vuosittainen DMF-indeksin keskiarvo samanikäisillä potilailla. Tutkimuksessa ilmeni myös, että sakkomaksun käyttöönottamisella v. 1993 oli vain vähäinen vaikutus peruuttamattomien poisjääntien lukumäärään, ollen vuonna 1996 vain 0,7 %-yksikköä alhaisempi kuin vuomma 1992. (Työ valmistunut 12.5.98.)


   

14.04.2005